Ga naar de inhoud

6 vragen aan jubilaris Tom

21 september 2023

Tom was 22 jaar toen hij bij ons kwam stagelopen. Inmiddels is hij 37 jaar oud, vader van twee meiden van tien en dertien en werkt hij alweer vijftien jaar bij ons als designer en strateeg. Alle tijd voor een feestje (check!) én een interview met ons menselijke meubelstuk.

15 jaar Tom Elbers

Dat hij inmiddels onderdeel is van het meubilair zijn niet onze woorden, maar die van Tom zelf. Want ook híj weet niet beter dan dat hij hier rondloopt en elke dag de websites van onze klanten én van onze labels (Warempel, Exapps en BIG FAT Internet) ontwerpt. Daarnaast houdt hij zich ook bezig met het designen van alles wat los en vastzit: van visitekaartjes en offertemappen tot T-shirts en ja, zelfs de inrichting van ons kantoor.

In de vijftien jaar dat hij nu voor ons werkt, zag hij heel wat collega’s en klanten komen en gaan. Tijd om even stil te staan bij die toch wel lange loopbaan van Tom bij BIG FAT Internet…

Tom, van al die websites die je hebt ontworpen, welke daagde je het meest uit?

Ik denk toch wel de website die we mochten ontwikkelen voor de musical The Addams Family. Dat was echt héél leuk om te maken. We hebben veel (destijds) nieuwe technieken toegepast, vooral op het gebied van microanimaties. Daarnaast kregen we veel vrijheid om te ontwerpen, maar hadden we tegelijkertijd ook de luxe dat we met mooi beeldmateriaal konden werken. En dat er bekende Nederlanders bij betrokken waren, maakte het af.

Website als onderdeel van dure tv-campagne

De uitdaging zat hem voor een groot deel ook in de deadline. De website moest niet alleen in korte tijd gerealiseerd worden, er zat ook extra druk achter. Er kwamen tv-campagnes aan en de website moest dus af vóórdat de ticketverkoop van start ging. En als je dan weet dat er heel dure reclames waren ingekocht op de grote zenders, dan weet je dat je haast moet maken…

Websitedesign is net als fashion: het verandert met de jaren mee. Hoe is jouw ontwerpstijl geëvolueerd en waar haal je inspiratie vandaan?

Als je al zo lang in het vak zit, dan ga je vanzelf steeds meer gebruikmaken van best practices. Als bij wijze van spreken al honderd keer is bewezen dat in een bepaalde situatie een bepaald menu zowel qua gebruiksgemak als design het beste werkt, dan pas je dat gelijk toe. Je moet niet geforceerd het wiel opnieuw willen uitvinden. Goede designs zijn goede designs met een reden.

Goede designs zijn goede designs met een reden.

Leren van de grote jongens

Verder zijn er natuurlijk heel veel grote webwinkels en websites die constant bezig zijn met het optimaliseren van UX (de user experience, oftewel de gebruikservaring, red.), daar kan ik veel van leren. Ik kijk dus altijd met een extra scherp oog naar websites als Coolblue, Bol.com of Apple wanneer ik die bezoek.

En wat betreft de ontwikkeling van mijn ontwerpstijl: je bent natuurlijk altijd afhankelijk van de stijl die op dat moment heersend is. In de loop der jaren groei je dus met die nieuwe stijlontwikkelingen mee. Is een ‘clean’ design opeens in en lanceren de grote jongens hun hernieuwde websites met zo’n design, dan zal ik nieuwe websites ook sneller op zo’n manier ontwerpen.

Inspiratie opdoen bij Awwwards

Concreet haal ik dagelijks veel van mijn inspiratie van The FWA, van Awwwards en van Dribbble. En verder kijk ik gewoon heel bewust om me heen als ik op het internet zit. En om even terug te komen op jouw vergelijking met fashion. Daar zie je op de catwalk heel extreme uitingen, maar de gebruikte kleuren, details of andere elementen zie je uiteindelijk terug in de winkels.

Zo is het ook bij Awwwards, daar zie je alle webdesignstijlen in het extreme. Het is vaak niet een op een toe te passen op onze klanten of op de doelgroep van onze klanten. Maar ik haal er wel altijd iets uit. En op deze manier ga je vanzelf mee met de heersende trends.

Kun je een project noemen waar je het meest trots op bent en waarom?

Hmm, het is lastig om er eentje uit te pikken. Want we hebben oprecht veel mooie websites gemaakt. Als ik er dan toch een moet kiezen dan ga ik voor de website van Palazzo Groep. Waarom? Omdat dit misschien wel de oudste website is die we hebben en waar ik qua design nog steeds achter sta. En dat is stiekem best bizar, want deze website komt uit 2014. Dat is echt heel lang in designland. Maar bezoek de website maar eens en je zal zien dat hij nog steeds past in de designtrends van nu. Dat komt omdat ‘ie gewoon lekker strak, simpel en tijdloos is.

Palazzo Groep

Iets waar elke creatieveling vroeg of laat tegenaan loopt: creatieve blokkades. Hoe ga je daarmee om?

Ik heb gelukkig nog nooit gehad dat ik (voor langere tijd) mijn inspiratie en creativiteit kwijt was. Maar ik heb in de afgelopen vijftien jaar wél geleerd om bewuster om te gaan met de planning: wanneer kan ik wel en wanneer kan ik beter niet iets ontwerpen. Als er een mooi nieuw design op tafel moet komen, dan moet ik dat echt niet inplannen op een maandag waarop ik al vier afspraken heb staan. Ik moet echt in mijn design-bubbel gaan zitten.

Ik moet echt in mijn design-bubbel gaan zitten.

We hopen natuurlijk dat je op z’n minst de komende vijftien jaar ook voor ons werkt. Wat kunnen we dan van jou en jouw designs verwachten? Hoe ziet de toekomst eruit?

Je kan nu natuurlijk niet meer om AI heen, ik vind het allemaal super interessant wat je er momenteel mee kan, maar ook welke kant het opgaat. Ik ben hierbij niet bang voor mijn baan. Je hebt altijd iemand nodig die de juiste input geeft aan AI en ik weet dan bijvoorbeeld met mijn ervaring de juiste vragen te stellen. AI gaat ons dus alleen maar helpen en niet vervangen.

Hoe kan het eigenlijk dat je al vijftien jaar bij BIG FAT Internet zit?

Dat vraag ik mezelf ook wel eens af, haha! Nee, ik denk dat het door de jaren heen altijd het team is geweest. Dat is een heel belangrijke reden waarom ik elke dag met plezier van Leuvenheim naar Zevenaar rij. Ik denk zelfs dat voor de meeste mensen van BIG FAT Internet geldt dat ze hier vooral werken vanwege de collega’s en de sfeer. En niet per se voor de secundaire arbeidsvoorwaarden, al zijn die natuurlijk ook top geregeld.

AI gaat ons alleen maar helpen en niet vervangen.

Het leuke is ook dat je hier enorm veel vrijheid krijgt en dat er naar nieuwe ideeën wordt geluisterd. En vervolgens wordt zo’n idee ook echt aangepakt als het meerwaarde heeft. Wat ook vet is, is het mede bedenken en ontwikkelen van onze jaarlijkse kerstactie, waar we inmiddels bekend om staan. Met een groep van contentmarketeers, designers en frontend- en backendontwikkelaars maken we elk jaar een unieke website die we naar klanten sturen om ze te bedanken voor de samenwerking.

Benieuwd met welke kerstactie we dit jaar komen? Nog even geduld… 😉

Dit blog is geschreven door
Henoch van Paesschen
Henoch