Alles wat jij moet weten over de nieuwe Google Consent Mode v2
De online wereld is sinds maart 2024 veranderd door de komst van Google Consent Mode v2. Vanaf nu verplicht Google namelijk alle gebruikers om dit te implementeren. En deze update heeft vooral veel impact voor iedereen die adverteert via Google Ads. Maar wat houdt deze verandering precies in? En wat zijn de gevolgen voor jouw campagnes? Je leest het hier!
Wat is Google Consent Mode v2?
De nieuwe Google Consent Mode v2 is een functie die gaat over het vragen van toestemming aan jouw websitebezoekers voor het gebruik van cookies. De nieuwe versie, v2, is een uitbreiding van de eerdere Google Consent Mode. In de Consent Mode vraag je je websitebezoekers via een cookiebanner om toestemming voor het plaatsen van bepaalde cookies. Dit kan bijvoorbeeld zijn om de activiteiten van een gebruiker op je website te volgen. Met de nieuwe opties mag persoonlijke informatie niet zonder duidelijke toestemming gebruikt worden voor marketingdoeleinden.
Hoe werkt deze nieuwe functie?
Consent mode v2 wordt gekoppeld aan de cookiebanner op je website. Zo kan een websitebezoeker bepalen welke informatie jij wel en niet verzamelt. Die gekozen optie wordt geregistreerd. Zo wil Google voorkomen dat de data van websitebezoekers zonder toestemming wordt gebruikt voor marketingdoeleinden. Is de Consent Mode V2 niet goed geïmplementeerd? Dan gaat Google de metingen van de website weigeren. Dit heeft veel impact op de effectiviteit van bijvoorbeeld je Google Ads-campagnes.
Waarom introduceert Google Consent Mode v2?
De lancering van Consent Mode V2 sluit aan bij de groeiende trend van verschillende privacymaatregelen. Er worden steeds meer stappen ondernomen om de privacy van websitebezoekers te beschermen. Zo wordt sinds maart dit jaar de wetgeving Digital Markets Act (DMA) actief gehandhaafd. Een belangrijke verandering is dat de verantwoordelijkheid voor het verkrijgen van toestemming nu meer bij Google komt te liggen in plaats van bij de website-eigenaren.
Er is veel kritiek op het feit dat bedrijven vaak te veel gegevens verzamelen zonder duidelijke toestemming. De Consent Mode v2 moet ervoor zorgen dat de gebruiker meer zeggenschap krijgt over wat er precies met zijn of haar data gebeurt op een website. Met deze maatregel wil Google zorgen voor een meer privacy-bewuste gegevensverzameling.
De impact op digitale marketing
De komst van Google Consent Mode heeft impact op verschillende dingen. Pas je bijvoorbeeld de Consent Mode niet toe, dan gaat de zoekgigant er standaard vanuit dat de bezoeker geen akkoord heeft gegeven. Richt jij Google Consent Mode niet in? Dan zal Google de werking van hun tools op jouw website aanpassen alsof de bezoeker geen toestemming heeft gegeven.
Door de nieuwe Consent Mode v2 niet te implementeren, loop je als adverteerder dus risico op beperkte targeting-opties voor jouw online advertenties. Een van de belangrijkste aspecten van advertenties is het vermogen om potentiële klanten te bereiken op basis van hun gedrag. Heeft een persoon je website bezocht, is diegene lid van je nieuwsbrief, of heeft diegene interesses die nauw aansluiten bij je product of dienst? Dit zijn belangrijke kenmerken om je advertentiebudget goed te benutten. Maar als jij sinds deze maand niet kan aantonen dat de gebruiker toestemming heeft gegeven, zullen deze targeting-opties grotendeels komen te vervallen!
Als de bezoeker volledige toestemming verleent voor het verzamelen van gegevens op de website, worden metingen van verschillende platforms geactiveerd, zoals Google Analytics 4 en Google Ads. Geeft de bezoeker géén toestemming, worden ‘cookieless pings’ naar de servers van Google verzonden. Dit zijn metingen die geen gebruikmaken van cookies. Google gebruikt vervolgens deze summiere signalen om (conversie)rapporten aan te vullen.
Hulp nodig?
De ontwikkelingen gaan razendsnel, dus wacht niet langer met het implementeren van Google Consent Mode v2 op je website. Heb je hulp nodig bij het implementeren van Google Consent mode v2 of heb je andere vragen? Neem dan contact op, wij helpen je graag!