Ga naar de inhoud

Betrokken medewerkers; dé basis voor succesvolle organisaties

18 mei 2021

Sociaal intranet: a must have

Stiekem weten we het allemaal wel; goed en betrokken personeel is de meest waardevolle schakel van een onderneming. Maar medewerkers hebben én echt kunnen spreken van betrokken en loyaal personeel; dát is een heel ander verhaal. Goede interne communicatie is hierbij cruciaal. Hoe zorg je ervoor dat je jouw medewerkers eenvoudig op de hoogte zijn? Al eens nagedacht over een sociaal intranet? Niet? Dan wordt het hoog tijd om je daar eens in te verdiepen. Zet je schrap en lees er hier alles over.

Blog Post Beeld Tussen De Tekst

Sociaal intranet, met de nadruk op sociaal, is een uitstekend middel om de betrokkenheid en binding tussen medewerkers en de organisatie te stimuleren. Naast dat je op het sociale intranet belangrijke documentatie kunt vinden (denk aan CAO, opleidingsmogelijkheden, declaratieformulieren etc.) is het een perfect platform om alle medewerkers op de hoogte te houden van ontwikkelingen binnen jouw bedrijf/organisatie. Van een nieuwe productinnovatie tot babynieuws, tot de introductie van een nieuwe campagne tot wijzigingen in de CAO. Als je het over goede interne communicatie hebt!

Social intranet als (bind)middel tussen afdelingen

Zeker in organisaties waar afdelingen elkaar niet dagelijks zien of contact hebben, is sociaal intranet een mooi middel om elkaar en de verschillende afdelingen te volgen. Met welke testen zijn ze binnen R&D bezig en met welk doel? Waarom wordt er gestart met een nieuwe marketingcampagne? Via een bericht op sociaal intranet kun je meer vertellen over de achtergrond van de werkzaamheden en zorg je voor begrip en verbinding.

Ook is dit een mooie plek om een brainstorm met medewerkers van verschillende afdelingen te faciliteren. Vanuit verschillende perspectieven naar een vraagstuk kijken, geeft vaak verrassende inzichten.

Sociaal intranet

Feedback

Dagelijks zijn medewerkers in contact met de klant, doorlopen zij de processen en doen daarmee heel veel kennis op. Hierbij denken veel medewerkers na over verbeteringen of lopen ze tegen zaken aan. Doe hier jouw voordeel mee. Maak het makkelijk om feedback te geven. Een ‘simpele’ vorm als een ideeën box is hier uitermate geschikt voor. Koppel ook terug welke ideeën worden opgepakt. Niet alleen naar de inzender van het idee, maar naar alle medewerkers. Zodat ze zien dat goede ideeën echt worden uitgevoerd.

Maak het leuk om te volgen

Natuurlijk zijn jouw medewerkers geïnteresseerd naar de ontwikkelingen en (maatschappelijke) initiatieven binnen jouw bedrijf.  Breng dit op een persoonlijke manier waardoor het leuk is om te volgen. Wissel feitelijke berichten af met luchtige, persoonlijke verhalen.

Wie is de nieuwe collega op de binnendienst? Jubilarissen? Verjaardagen? Dit kan allemaal mooi terugkomen binnen het sociale intranet. Maar uiteraard ook berichten over veiligheid, brandoefeningen, opleidingsbudget etc. zijn belangrijk om te delen.

Betrokken medewerkers zijn ambassadeurs

Je kunt je vast voorstellen dat het belang van een sociaal intranet in deze periode waarin veel mensen thuiswerken nóg belangrijker is geworden, maar ook op de lange termijn biedt het je vele voordelen.

Want betrokken medewerkers willen we toch allemaal? Zij voelen zich gehoord binnen de organisatie. Ze weten dat er ruimte is voor initiatieven en dat ze hét verschil kunnen maken. Een betrokken medewerker is gemotiveerd en maakt net dat stapje extra. Het is een ambassadeur in zijn omgeving en naar klanten toe. Zij zullen de organisatie altijd ‘verkopen’ wat zorgt voor tevreden en loyale klanten. Vandaar dat wij zeggen: ‘Betrokken medewerkers zijn de basis van het succes van jouw organisatie’.

Leuk die theorie.. hoe ziet dit eruit in de praktijk

Samen met Life & Mobility ontwikkelden wij ‘On the Move’. Het sociaal intranet waar de verschillende afdelingen en vestigingen geïnformeerd en betrokken blijven. Voor medewerkers  is het heel makkelijk om berichten in te sturen.

Sociaal intranet: eenvoudig de juiste informatie vinden

  • Filter nieuwsberichten;
  • Smoelenboek;
  • Afdeling specifieke informatie.

Benieuwd wat een sociaal intranet voor jouw onderneming toe kan voegen? Laat het vooral weten, we denken graag met je mee. Maar…wees gewaarschuwd; binnen no-time zijn jouw personeelsleden ambassadeurs voor het leven! 🙂