Ga naar de inhoud

BIG FAT Internet & Het Vergeten Kind

11 april 2023

Elk jaar organiseren wij een unieke en originele kerstactie voor onze klanten. Vorig jaar gooiden we het echter over een andere boeg en stelden we niet de klant centraal, maar een goed doel: stichting Het Vergeten Kind. Samen met onze klanten, partners, familie en vrienden haalden we geld voor ze op. We overhandigden de cheque en vroegen Petra Odenthal, relatiemanager van Het Vergeten Kind, hoe zij alles ervaren heeft.

Het Vergeten Kind

Wie ons al even volgt, weet waarom na de zomer bij ons op kantoor begint te kriebelen. Dan houden we namelijk onze eerste brainstorm, waarin we met een open blik bedenken wat voor actie we dit jaar willen lanceren. We kwamen er al snel uit dat we iets wilden doen voor het goede doel om zo een bijdrage te leveren aan de maatschappij.

Binnen een split second was duidelijk welk goed doel dit zou zijn: Het Vergeten Kind. Waarom? Omdat dit doel ons aan het hart gaat. Onze kinderen hebben het goed, maar dat geldt helaas voor heel veel kinderen in ons land niet. We waren er dan ook op gebrand een mooi bedrag op te halen voor deze stichting en dat is ons gelukt! Mede dankzij de inzet en steun van onze klanten, partners, familie en vrienden.

Dit was de actie: windlichtje.nl

Even een reminder, hoe zat het ook alweer met de actie? Onze designers, ontwikkelaars en contentmarketeers bundelden hun krachten en slingerden in no time de website windlichtje.nl online. Via deze website stak je letterlijk energie in je donatie door in je smartphone te blazen. Ja echt, blazen!

Door te blazen activeerde je een windmolen die energie opwekte, waardoor er een lampje in de kerstboom ging branden voor Het Vergeten Kind. Voor elk lichtje doneerde BIG FAT Internet €2,- aan stichting Het Vergeten Kind. Wij stelden hiervoor een zogenaamd ‘blaasbudget’ ter beschikking van in totaal €2.500,- voor deelnemers aan de actie.

Ook klanten en andere (lokale) partners stelden blaasbudget beschikbaar! Bedankt, Warempel, Exapps, Scopin en Booosters! Benieuwd wie er nog meer meededen? Bekijk de video hieronder. Daarnaast kon iedereen na het blazen ook nog vrijwillig een bedrag doneren. Zo haalden we nóg meer geld op voor het goede doel!

De eindstand

Veel van onze contacten waren supernieuwsgierig naar de eindstand. Want hoeveel is er opgehaald met al die blaasacties en losse donaties? Tromgeroffel…

We hebben met z’n allen €3.654,- bij elkaar geblazen!

Een hartstikke mooi bedrag, waarmee we naar Utrecht reisden om de cheque hoogstpersoonlijk te overhandigen aan Petra Odenthal, relatiemanager van Het Vergeten Kind.

Op bezoek bij Het Vergeten Kind

In Utrecht kwamen we aan bij een prachtig pand, waarin het sfeervolle kantoor van Het Vergeten Kind is  gevestigd. Aan een wall of fame hangen alle acties van Het Vergeten Kind, er is een donatiemuur en er hangen schommels(!) in het kantoor. Hoe leuk is dat! We overhandigden vol trots de cheque aan Petra en praatten samen na over de actie.

Onze operationeel directeur Kevin nam het woord en vertelde trots te zijn op het opgehaalde bedrag. Hij was dan ook erg blij dat hij vandaag de cheque kon overhandigen. “Dat is zeker een mooi bedrag”, antwoordde Petra. “We zijn erg blij met jullie donatie. De actie was ook superleuk en uniek. Hoe zijn jullie hierop gekomen?”

“Ieder jaar organiseren wij een kerstactie voor onze klanten en partners”, legde Kevin uit. “Dit jaar tijdens de brainstormsessie wilden we méér doen en het grootser aanpakken; we wilden een bijdrage leveren aan een goed doel. We kwamen eigenlijk al heel snel op Het Vergeten Kind uit. Daarbij bedachten we – in het kader van kerst – dat het mooi zou zijn om van iedere donatie een lichtpuntje te maken. Zo kwamen we op het aanzwengelen van een duurzame energiebron. Je wekt zelf ‘positieve energie’ op door te blazen en zo laat je een lichtje branden voor een vergeten kind.”

Expertise, enthousiasme en saamhorigheid

Het mooie aan deze actie is dat alle drie de labels van Wij zijn WEB (Warempel, Exapps en BIG FAT Internet) intensief samenwerkten en daarbij hun eigen expertise konden inzetten. “Zo kreeg iedereen de creatieve ruimte om nieuwe dingen te ontwikkelen”, aldus Kevin. “En dat ook nog eens voor een goed doel! Je merkte meteen dat er nieuwe energie ontstond, iedereen was enthousiast en zette zich voor 200% in.”

“Dat is ook te zien!”, vond Petra. “Wat ik mooi vind, is dat jullie in het verlengde van jullie eigen expertise een hele creatieve actie hebben opgezet. Zo dient het natuurlijk meerdere doelen. Binnen het bedrijf ontwikkel je op die manier ook saamhorigheid.”

Leren door te doen

Kevin kon dat natuurlijk alleen maar beamen. “Ieder label had zijn eigen bijdrage en we hebben onderling veel samengewerkt. Je leert uiteindelijk ook gewoon door te doen. Soms was het dan ook echt trial and error; we hebben héél veel getest of het blazen lukt op iedere soort telefoon. Want je zou denken dat iedereen een Samsung of iPhone heeft, maar dat is echt niet zo. Daarom hebben we bijvoorbeeld de optie toegevoegd om te swipen in plaats van te blazen, want dat blazen ging niet op elke mobiel even goed. Ook aan het design is flink gesleuteld. Er zit al met al veel tijd van ons in, maar dat weegt niet op tegen het enthousiasme van het team. Ik vind het ook mooi dat klanten en partners zo actief meegedaan hebben aan onze actie!”

‘De betrokkenheid spat er bij jullie vanaf’

“Jullie actie is echt anders dan wat we normaal meemaken”, zo lichtte Petra toe. “Wij hebben vaak te maken met grote bedrijven als partner die ook acties verzinnen, maar het gaat ons niet alleen om het bedrag. Het gaat vooral om de betrokkenheid. Die betrokkenheid spat er bij jullie vanaf. Jullie zijn échte ambassadeurs van Het Vergeten Kind!”

Kevin bedankte Petra voor deze mooie woorden en maakte duidelijk dat wij ons ook zo voelen. Én dat we in de toekomst graag betrokken blijven.

Lichtpuntjes met impact

Rest alleen nog de vraag hoe Stichting Het Vergeten Kind het door ons gedoneerde bedrag gaat inzetten. “We gaan het gebruiken voor het kinderprogramma, waarin we allerlei activiteiten organiseren. Het geld gebruiken we voor tourdagen, de Heppie Box, een weekend weg of een vakantie voor de kinderen.”

En zo’n uitje is voor een vergeten kind belangrijker dan je denkt! “Beeld je eens in dat de kinderen waar we het over hebben in feite in een donkere kamer zitten”, zo begon Petra. “Eén lichtpuntje heeft dan een enorme impact in die duisternis. In een verlichte ruimte heeft dat ene lichtpuntje veel minder impact. De activiteiten die wij organiseren voor deze kinderen zijn lichtpuntjes met een enorme impact. Deze kinderen bevinden zich in een uitdagende thuissituatie en deze fijne momenten geven ze meer veerkracht om te dealen met de mindere dagen.”

Petra had hier ook een mooi voorbeeld van. “Ik moet dan gelijk denken aan het verhaal van twee vriendinnen. Deze meiden hebben elkaar leren kennen op een door ons georganiseerde vakantie. Bij de Heppie-activiteiten hebben ze samen foto’s gemaakt. Daarvan maakten ze een fotoboekje. Ze vertelden mij dat ze dit fotoboekje erbij pakken op moeilijke momenten, zodat ze zich weer prettiger voelen en zich de leuke momenten herinneren.”

“Wauw, dan ben ik heel blij dat wij met ‘ons lichtje’ daaraan kunnen bijdragen met deze donatie!”, zo besloot Kevin.

Kijkje achter de schermen

Benieuwd hoe wij tot deze actie zijn gekomen en welke technische uitdagingen we zijn tegengekomen? Dat lees je allemaal in deze blog op wijzijnweb.nl.

Dit blog is geschreven door
Henoch van Paesschen
Henoch