Waarom content belangrijk is voor je website
Zoals onze directeur Kees zo mooi zegt: content kan wel zonder website, maar een website kan niet zonder content. En zo is het maar net! Wij kunnen nog de vetste website voor je opleveren, zonder goede content schiet deze zijn doel voorbij. Content is dus hartstikke belangrijk voor je website. Lees maar eens waarom.
Check je favoriete websites en ga eens na waarom deze jouw favoriet zijn. Voor sommige zal gelden dat het design er vet uitziet of dat de site lekker soepel en snel laadt. Maar in de meeste gevallen is de reden toch echt de content, zoals pakkende teksten, mooie foto’s of vette video’s. En terecht, want met goede content op je website maak je het verschil.
Goede content haalt de lezer binnen
Een website heeft grofweg twee typen bezoekers. Aan de ene kant mensen die al bekend zijn met jouw organisatie. Denk aan werknemers, klanten en relaties. Aan de andere kant nieuwe mensen, zoals potentiële klanten of collega’s, of mensen die jouw website gevonden hebben vanwege jouw specifieke kennis.
Vooral voor deze laatste groep mensen is het essentieel om goede content op de website te hebben. Want daarmee haal je ze immers binnen via de zoekmachines. Hoe inhoudelijker en relevanter jouw content is, hoe gemakkelijker je bent te vinden via bijvoorbeeld Google.
Goede content inspireert tot daden
Je website heeft een doel. Je wil iets bereiken met dat stukje afgebakende terrein op het internet. Je wil extra omzet genereren, je wil je bekendheid vergroten, je wil meer klanten aantrekken… of je wil het allemaal! Door sterke content zorg je dat je die doelen bereikt. Een klant overhalen om een bestelling te plaatsen doe je niet door maar zo hard mogelijk te schreeuwen. Nee, dat doe je met vernuftige microcopy, oftewel korte stukjes tekst die de bezoeker verleiden tot een aankoop. Content dus!
Goede content heeft een vliegwieleffect
Jouw website is, net als de content die het bevat, in feite jouw digitale visitekaartje. Wat jij uitstraalt met je website, dat is hoe jij online overkomt op anderen. Daarom is bij ons geen website hetzelfde (kijk maar). Want elke organisatie heeft iets anders te vertellen en wil op een andere manier overkomen. Het verschil zit hem dan in zaken als design, focus, taalgebruik en aanbod.
Goede content die lekker leest of er professioneel uitziet, zorgt ervoor dat je ook op die manier overkomt op anderen. Het heeft daarmee een versterkend effect. Wij adviseren daarom ook altijd om écht goed na te denken over je webteksten en de inzet van foto’s en andere beelden op je website! Deze content moet uitstalen hoe jullie in de werkelijkheid zijn.
Blijf bij je leest
Het is belangrijk dat je kiest voor kwalitatieve content die ook nog eens qua tone of voice bij je past. Het heeft weinig zin om online te doen alsof je de nieuwe Coolblue bent, terwijl je in de omgang met klanten heel formeel bent. En omgekeerd is het niet logisch om op je website de bezoeker netjes met u aan te spreken, terwijl je dat op de werkvloer niet doet als je een klant ontvangt.
Warempel, er is hulp!
Een nieuwe website is hoe dan ook het perfecte moment om je content nog eens kritisch onder de loep te nemen. Want een nieuwe website gaat vaak gepaard met compleet nieuwe pagina’s. Pagina’s met een specifiek doel, waar de content dus het verschil maakt. Gelukkig kunnen wij je hier ook mee helpen.
Contentmarketingbureau Warempel is sowieso al betrokken bij de totstandkoming van de website, doordat zij meehelpen met het inrichten van de navigatiestructuur en de microcopy binnen het design. Maar zij denken ook graag met je mee over de verdere invulling van je website.
Ben je benieuwd wat Warempel voor jou kan doen in de vorm van webteksten, blogs, nieuwsberichten, interviews, socialmedia-updates, foto’s, video’s of betaalde social-campagnes? Neem dan contact op met marketingadviseur Luc Kipmulder!