Ga naar de inhoud

Wij vertelden 75 ondernemers hoe zij efficiënter kunnen werken met AI 

21 mei 2024
#AI

Op dinsdag 14 mei gaf onze collega Bart een interessante presentatie over een onderwerp waar we bij BIG FAT Internet enthousiast over zijn: artificial intelligence. Maar liefst 75 leden van ondernemersvereniging Lindus kwamen naar De Turmac Cultuurfabriek in Zevenaar toe om van hem te horen hoe je efficiënter werkt met AI. Met voorbeelden uit ons eigen werk en inspirerende cases liet hij zien wat er allemaal mogelijk is met deze fascinerende technologie.  

AI-Presentatie Lindus

We kunnen er met z’n allen niet meer omheen. Dat geldt ook voor een bedrijf als BIG FAT Internet. Wij volgen innovaties op de voet en testen nieuwe mogelijkheden direct in de praktijk uit. Wij zijn dan ook razend enthousiast over de mogelijkheden van AI om diverse bedrijfsprocessen makkelijker en efficiënter te maken. En die kennis delen we graag met jou!

Oranje boven

En zo gebeurde het dat onze online strateeg Bart – gekleed in een opvallend oranje pak – werd uitgenodigd om in een volle zaal met ondernemers uit de Liemers te vertellen over de implementatie van AI in het bedrijfsleven.  

Hij nam het stokje over van collega Henoch van Warempel, die alles vertelde over hoe je AI toepast bij het maken van content. Lees hier wat Henoch vertelde.

Terug in de tijd

Zonder het te weten kwam Bart tien jaar geleden al in aanraking met AI. Hij werkte toentertijd als Sales & Revenue manager bij een hotel in Londen. Hier maakten zij gebruik van AI-technologie om onder andere de beste prijs voor een hotelkamer te bepalen, op basis van voorspellingen. Dat geeft maar weer aan dat AI al veel langer wordt gebruikt en dat het echt geen hype is die zomaar overwaait.

4 manieren hoe AI de efficiëntie bevordert

De ontwikkelingen gaan razendsnel en tegenwoordig kunnen we ontzettend veel met AI. Zo deelde Bart vier manieren waarop AI de efficiëntie binnen een bedrijf kan bevorderen.

  1. Data-analyse
    Met AI kunnen bedrijven uit grote hoeveelheden data bruikbare inzichten halen, zoals klantvoorkeuren en markttrends.
  2. Automatisering
    AI kan terugkerende taken zoals data-invoer automatiseren. Hierdoor hoeven werknemers minder repeterende werkzaamheden uit te voeren en kunnen zij zich richten op taken die meer waarde toevoegen.
  3. Personalisatie
    AI helpt bij het personaliseren van aanbiedingen aan klanten. Dit leidt tot meer betrokken klanten en een hogere verkoop.
  4. Voorspellende analyse
    Door historische gegevens te analyseren, kan AI trends in de toekomst voorspellen. Dit helpt bedrijven bij bijvoorbeeld plannen en voorraadbeheer.

 

AI toepassen in jouw onderneming: zo pak je dat aan

Dit klinkt allemaal veelbelovend, toch heeft Bart een duidelijke boodschap voor de ondernemers: zie AI niet als uitgangspunt (“we willen iets met AI”), maar als een (mogelijk) hulpmiddel.

Als online strateeg helpt Bart bedrijven bij digitaliseringstrajecten en digitale innovatie. Ieder project start met een analyse van het huidige probleem en het bepalen van het gewenste doel. Hieruit volgt een strategie, waarin we bepalen of AI een mogelijke oplossing voor jouw probleem kan zijn.

Klantcases

Om de ondernemers concreet te laten zien hoe AI werkprocessen makkelijker maakt, deelde Bart een aantal voorbeelden.

Vermeulen Reinigingstechniek wilde alle producten uit hun webshop laten vertalen in het Duits. Hiervoor ontwikkelde BIG FAT Internet een prompt, waarmee de vertaling werd gedaan met behoud van HTML en CSS-opmaak.

Ook liet Bart een case zien van Klarna, die met AI het werk van 700 klantenservicemedewerkers verving. Dit resulteerde in 25% minder herhaalvragen, een snellere oplossing én een hogere omzet.

Jouwkerstverhaal.nl

Ondanks dat de mussen bijna van het dak vielen, nam Bart de ondernemers ook nog even mee naar de noordpool. Hij sloot zijn presentatie namelijk af met een eigen case van BIG FAT Internet, waarbij gebruikers afgelopen kerstperiode hun eigen kerstverhaal konden laten genereren. De techniek hierachter was – natuurlijk – gecreëerd met AI, waarbij de input (naam, bedrijfsnaam en locatie gecombineerd met het gekozen genre) resulteerde in een kerstverhaal.

Axel Janssen van JAZO wierp zich op als proefkonijn en kreeg op het scherm een persoonlijk gegenereerd kerstverhaal te lezen, waarin hij zélf de hoofdrol speelde. Benieuwd naar het resultaat? Lees het hier!

Meer doen met AI?
Plan een afspraak!