Wij waren bij Awwwards
Nee, die drie w’s in Awwwards zijn geen typfout! Denk je bij de awards ook meteen aan een rode loper en gouden beeldjes die uitgereikt worden? Nou, dit is toch even wat anders. Hoewel Tom en Kees wel bijna een award in handen hadden… Awwwards is een conferentie op het gebied van webdesign, met elk jaar inspirerende talks van webdesign-giganten, de beste showreels en de vetste projecten. En BIG FAT Internet was erbij! Contentmarketeer Marije vroeg Tom, Joris en Kees het hemd van hun lijf en praat je bij over hun ervaringen.
Geen beeldje maar een biertje
Designers Tom en Joris en onze directeur Kees vertrokken in september 2022 voor een aantal dagen naar Amsterdam, waar Awwwards dit jaar plaatsvond. In het DeLaMar Theater dompelden zij zich twee dagen lang onder in de wereld van design. De conferentie werd afgetrapt met een rondvraag. Alle aanwezigen in het publiek werden gevraagd te gaan staan. Wie is er één keer geweest? Wie al twee keer? Langzaamaan gingen steeds meer mensen zitten. Alleen Tom en Kees bleven staan; zij zijn maar liefst zes keer bij Awwwards geweest! Volgens de organisatoren was dit wel een award waard. Niet in de vorm van een beeldje, maar een biertje!
Did you mention motion?
Het doel van onze aanwezigheid bij Awwwards is om inspiratie op te doen, om daarna weer hele vette websites te maken. En inspiratie hebben we zéker opgedaan. Eén van de talks die het meest is bijgebleven, ging over motion design.
Wil je je website laten opvallen? Big en bold is vaak de manier; val op door gebruik te maken van felle kleuren of door iets enorm op te blazen qua formaat. Maar dat is best cliché. Motion design is het antwoord! Dit is vormgeving waarbij je statische beelden bewegend maakt. Subtiele bewegingen tillen je website en design naar een next level. Het ziet er vet uit en het draagt zeker bij aan het gebruiksgemak van jouw website . Laten wij hier nou net heel goed in zijn 😉 Kijk maar eens naar onze projecten.
Hoe motion design er in de praktijk uitziet? Denk bijvoorbeeld aan een knop die net even oplicht of subtiel beweegt, een fotoslider die een suggestie van beweging geeft, zodat je als gebruiker intuïtief swipet en teksten die het beeld in bewegen.
No code
Nog een trend die we opgepikt hebben is het no code-ontwerpen. Een veel te technisch verhaal om nu diep in te duiken, maar no code-ontwerpen houdt eigenlijk in dat je websites direct ontwerpt en bouwt met een visuele tool. Normaal gesproken maak je eerst het design voor een website en zetten de frontend-developers dit om in code. Met no code-ontwerpen kan dit ook tegelijk; design is meteen code. Goede tip, daar willen we meer van weten!
Ook de samenwerking tussen de designer en frontend-developer stond centraal. Hoe kunnen we beter samenwerken en daardoor nog betere resultaten neerzetten? Gelukkig weten Tom en Joris als voormalig frontenders heel goed waar de valkuilen zitten.
Pitch perfect
Maar het ging tijdens Awwwards niet alleen over design en websites. Zo was er ook een super inspirerende talk over de kracht van het onverwachte. Oftewel: de perfecte pitch neerzetten. Daar ging de talk van Lars Koelman van The Unexpected over. En hij maakte meteen zijn belofte waar. Want waar alle andere sprekers gebruikmaakten van dezelfde opbouw van hun talk en ondersteunende muziek die door de speakers knalde, zette hij vijf stoelen op het podium. Dat triggerde meteen, want niemand had het podium nog echt gebruikt. Vijf violisten namen plaats en speelden live klassieke muziek die complementair was aan de reel die hij toonde. Dat was zo gaaf! Na heel veel andere talks, was dit dé talk waarover gepraat werd in de pauze.
Dus: opvallen. Bij je klant. Hoe doe je dat? Door een originele pitch neer te zetten en je klant iets extra’s te bieden, iets origineels. Hoe wij dat doen? Dat laten we lekker aan Kees over! (Nodig hem vooral uit voor een kop koffie en een inspirerend gesprek en ontdek het zelf!)
Love what you do
De boodschap die is blijven plakken is ‘Love what you do’. Maak designs waar je zelf helemaal een kick van krijgt. Er zijn zoveel trends, maar die hoef je niet allemaal te volgen. Originaliteit en creativiteit zijn key! En laat dat nou net onze middle names zijn. Ons portfolio is zeer divers. Wij houden namelijk van uitdaging en pushen onszelf elke dag om nog beter te worden. Wij maken websites waar niet alleen onze klanten en hun doelgroep blij van worden, maar wijzelf óók.
Na de serious business was er natuurlijk de afterparty! We genoten ook nog van een biertje en spraken met heel veel toffe collega-designers uit alle uithoeken van de wereld. En volgend jaar? Dán zijn we er natuurlijk weer bij! Op naar nummer zeven!
Meer weten over webdesign?