Ga naar de inhoud

Werken-bij website? Start met een brainstorm

7 mei 2024

Als je doorlopend op zoek bent naar nieuwe medewerkers, dan is een werken-bij-website een must. Deze aparte website is volledig afgestemd op potentiële medewerkers en is hét podium om jou als werkgever te laten zien. Maar hoe richt je zo’n website in? Natuurlijk kun je zó een website laten maken, maar wil je het echt goed aanpakken, dan start je met een heldere strategie. En dat begint allemaal met een brainstormsessie om jouw werkgeversmerk te bepalen. Dit is hoe wij het aanpakken!

BAS 3232

Starten met een brainstorm

Voordat design of techniek überhaupt een rol speelt bij het ontwikkelen van jouw werken-bij-website, moet je eerst de koppen bij elkaar steken. Je kunt namelijk pas aan de slag als je weet waarvoor je staat als werkgever en wie je wil bereiken.

Want pas als je zelf weet wat jij als werkgever te bieden hebt, kun je mensen overtuigen om voor jou te werken. En door de juiste verwachtingen te scheppen, kom je tot een duurzamere match.

Tijdens een brainstormsessie over jouw werken-bij-website vinden we daarom antwoorden op de volgende vragen:

  • Waar sta je voor als werkgever?
  • Hoe wil je gezien worden als werkgever?
  • Hoe onderscheid je jezelf van de concurrentie?
  • Wat zijn de motivaties van jouw doelgroep, wat verwachten zij van een werkgever?

Medewerkers aan het woord

Tijdens een open en praktische brainstorm halen we naar boven waar jij voor staat als werkgever en wat jij te bieden hebt. Hierbij nodigen we verschillende medewerkers van jouw bedrijf uit. Want wie weten er nou beter hoe het is om bij jou te werken, dan jouw huidige medewerkers?

Bovendien kan een communicatiemedewerker heel anders tegen jouw organisatie aankijken dan de financieel directeur. Door meerdere collega’s een stem te geven, krijgen we een compleet beeld van jouw organisatie.

Wat maakt jou jóú?

Elke organisatie heeft zijn eigen cultuur. Dát wil je laten zien op je werken-bij-website. Tijdens de brainstormsessie bespreken we wat jouw organisatie onderscheidend maakt en hoe je dat vertaalt naar je werkgeversmerk. Ook bepalen we jouw doelen en kernwaarden.

Hierbij denken we graag outof the box. Daarom stellen we vragen als:

  • Wat is de belofte die je doet naar de huidige medewerkers en hoe maak je deze waar?
  • Hoe voorzie je in hun werkgeluk zodat ze zich thuis voelen in jouw organisatie en met plezier hun werk doen?
  • Hoe faciliteer je de ontwikkelingen van jouw medewerkers?
  • Hoe belangrijk vind je de werk-privébalans?
  • Wat verwacht je van jouw medewerkers, qua gedrag, beschikbaarheid, competenties en hoe help je ze hierin verder?

Ken je doelgroep

Naast dat het belangrijk is om te weten waar jij voor staat, wil je natuurlijk ook weten wie de kandidaten zijn die je wil aantrekken.

Wie zijn ze? Wat willen ze? Wat vinden zij belangrijk in een werkgever? Tegen welke frustraties lopen zij aan in hun huidige baan en wat zijn voor hen redenen om een andere baan te overwegen? En hoe sluit jij wel aan bij de drijfveren bij potentiële nieuwe collega’s ?

Hier gaan we met content op inspelen met een duidelijke belofte. Een belofte die je ook waarmaakt en bewijst met verhalen van jouw medewerkers

In de brainstormsessie gaan we dieper in op het bepalen van jouw doelgroep(en). Door ze tot in de puntjes uit te werken, weten we precies hoe we ze moeten aanspreken en wat ze aantrekt.

Jouw unieke EVP

Alle informatie die we ophalen tijdens de brainstormsessie leidt tot een EVP: een Employer Value Proposition. Dit is de belofte die je doet naar je huidige én je toekomstige medewerkers.

Jouw EVP is de basis van jouw werkgeversmerk. Het is een boodschap die kort en bondig samenvat waar jij voor staat als werkgever en wat jullie onderscheidt. En omdat iedere doelgroep specifieke behoeftes heeft, formuleren we – naast een algemene EVP – óók een EVP per doelgroep.

Met een goed geformuleerde EVP trek je niet alleen medewerkers aan, maar hou je je huidige personeel ook bij je. Door bewust en proactief bezig te zijn met je werkgeversbelofte én deze ook uit te voeren, zorg je ervoor dat je niet alleen een zo goed mogelijke werkgever bent voor nieuwe werknemers, maar óók voor bestaande werknemers. Doen wat je belooft dus!

Werkgeversmerk als basis voor jouw werken-bij-website

Met alle informatie die we tijdens een brainstormsessie ophalen, leggen we een goed gefundeerde basis voor het ontwikkelen van jouw werken-bij-website. Je weet nu namelijk waar je voor staat en wat je te bieden hebt. Oftewel: je hebt je werkgeversmerk bepaald.

Vanuit deze strategie starten we met het creëren van jouw website. Hierbij loopt jouw werkgeversmerk als rode draad door het proces. Het design en de content sluit hier naadloos op aan, omdat we weten wat jij wil uitstralen én met welke informatie jij je doelgroep overtuigt en de juiste verwachtingen schept.

Het ideale startpunt

Een brainstormsessie is het ideale startpunt voor het ontwikkelen van je werken-bij-website. Het is de perfecte manier om ervoor te zorgen dat jouw website niet alleen informatie biedt, maar echt laat zien waar jij als werkgever voor staat. Of het nu gaat om een vrijblijvende kennismaking, een dagje meelopen of een sollicitatie: een goede werken-bij-website zet jouw doelgroep aan tot actie!

Ben je geïnspireerd geraakt en wil je ook aan de slag met een werken-bij-website?

Neem gerust contact op met Bart, hij vertelt je er alles over!

Dit blog is geschreven door
Marije Hulstijn
Marije