Ga naar de inhoud

Business Kees #2: klaar voor de toekomst

11 juli 2022

In mijn vorige blog eind vorig jaar liet ik al doorschemeren dat er iets vets zat aan te komen. Dat was natuurlijk onze rebranding en opsplitsing van de organisatie in drie losse labels! In de tweede editie van Business Kees vertel ik je graag wat meer over hoe de namen tot stand zijn gekomen.

Toekomst

Mijn vorige blog nog niet gelezen? Dat kan hier!

Voor ons vond hét moment van het afgelopen jaar plaats op zaterdag 30 april om 23:59. Ik stond toen lekker te draaien achter de dj-tafel, terwijl de rest van ons team even stopte met dansen om gezamenlijk af te tellen tot de klok twaalf uur zou slaan. Want op 1 mei was het precies vijftien jaar geleden dat het door mij opgerichte bedrijf het levenslicht zag.

We vierden die mijlpaal met een supervet en geslaagd weekend in en om een riant kasteel (met zwembad en sauna!) in de Ardennen. En die dag was ook meteen het startsein om de naamswijziging door te voeren. De naam Doit Online Media verdween en ging verder als drie losse labels: Warempel, Exapps en BIG FAT Internet.

Een bekende naam heeft voor- en nadelen…

Waarom ik ooit het bedrijf Doit Online Media begon, zal bij de meesten wel duidelijk zijn. Na mijn stage bij DO-IT Automatisering wilde ik graag voor mezelf werken en dat kon onder de vleugels van het Didamse bedrijf. Dat was heel fijn, omdat ik daardoor ook gemakkelijker bij bedrijven binnenkwam. Zij kenden DO-IT Automatisering en dat vertrouwen in hen sijpelde automatisch een beetje door naar mij.

Maar naarmate wij groeiden met Doit Online Media, nam de verwarring toe. Steeds vaker moesten wij uitleggen dat we niks met automatisering doen, terwijl DO-IT Automatisering moest vertellen dat ze niks met applicaties, websiteontwikkeling en contentmarketing doen.

Dat constante moeten uitleggen (wie we níét zijn, maar ook waar de naam voor staat) vond ik steeds minder leuk. En toen ik wist dat ons vijftienjarige jubileum eraan zat te komen, begon ik na te denken over een nieuwe naam.

Het internet mooier, vetter en groter maken

De naam BIG FAT Internet bedacht ik toen ik op een dag in de auto zat te luisteren naar de podcast van Jay Jay Boske. Hierin praat hij met succesvolle ondernemers, die ook openlijk vertellen over wat er allemaal misgaat. Toen ze hadden het over vet werk en dikke projecten begon het bij mij te borrelen. Want zelf roep ik dat namelijk ook al jaren: ik wil gewoon vette, toffe dingen maken.

En toen kwam de naam BIG FAT Internet in me op. Ik heb gelijk Jaap (directeur en mede-eigenaar, red.) gebeld en reclamebureau Coolbrand. Zij waren enthousiast en dankzij het vette logo en de bijbehorende huisstijl staat er nu een prachtig merk voor tenminste de komende vijftien jaar!

Wat ik ook fijn vind aan deze naam is dat het ook gelijk onze missie is: het internet mooier, vetter en groter maken. De naam is duidelijk en zegt dus gelijk wat we doen, ik hoef dat niet langer meer uit te leggen. 😉

Nieuwe naam, nieuwe energie!

Een extra fijne bijkomstigheid is dat een naamswijziging ook energie geeft. Ik geloof namelijk niet dat je altijd 100 procent van je energie kan geven. We hebben eigenlijk dan ook te lang gewacht met de verandering. Dat komt omdat we altijd bezig waren met klanten. Logisch, maar daardoor vergeet je jezelf soms. Nu hebben we wél tijd gemaakt voor onze eigen organisatie en dat heeft dus geleid tot deze gedaantewisseling waardoor we weer vol energie zitten!

Het geeft ons ook meer rust nu we intern en extern meer duidelijkheid hebben over wat we doen. Vandaar ook die drie losse labels: Exapps ontwikkelt apps en webapplicaties, BIG FAT Internet is er voor nieuwe websites en Warempel richt zich op contentmarketing.

Bedrijven doen nog weinig met content

Voor de komende jaren denk ik dat we ook veel op dat laatste onderdeel gaan inzetten. De strijd van veel ondernemers, die wat ze doen naar buiten willen communiceren maar daar mee worstelen, is bekend. Ik spreek veel bedrijven en zelfs bij de grote namen kom ik vaak tot de ontdekking dat ze veel werknemers hebben, maar slechts één iemand voor de marketing. Deze bedrijven wíllen wel wat met marketing doen, maar vinden het nog spannend om daar een paar salarissen in te investeren.

Zoals je ziet zitten wij weer vol energie en zien we nog meer dan genoeg kansen om ons ook de komende jaren te blijven ontwikkelen.

I rest my Kees!

Dit blog is geschreven door