Ga naar de inhoud

Dit is waarom jij dit jaar een mvo-website nodig hebt

14 maart 2024

Heb jij nog geen mvo-website? Lees dan snel verder, want met zo’n website laat jij zien dát en hóé je rekening houdt met mens, milieu en maatschappij. En dat wil je, want daarmee voldoe je ook aan een wet die dit jaar ingaat. Voor grote bedrijven geldt dan de zogeheten CSRD-richtlijn, terwijl in 2026 ook sommige mkb’s aan deze wet moeten voldoen. Meer weten? In dit blog vertellen we jou er alles over.

Een MVO-website

Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt steeds belangrijker. Én dit wordt ook steeds meer gevraagd vanuit overheden, de maatschappij en allerlei belangenorganisaties.

Wat is mvo?

Mvo is de afkorting van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het is een gangbaar begrip dat alles omvat wat een bedrijf of organisatie doet om ervoor te zorgen dat de onderneming en de daaruit voortvloeiende activiteiten geen negatieve impact hebben op onze aarde. Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt soms ook wel duurzaam ondernemen of impactvol ondernemen genoemd.

Als je maatschappelijk verantwoord onderneemt, dan sta je dus in alles (of in elk geval in heel veel situaties) stil bij wat jouw activiteiten bijdragen aan hot topics als klimaatneutraliteit, circulariteit en inclusiviteit.

Waarom moet je een website wijden aan mvo?

Mvo is geen hype en is ook niet iets wat je er zomaar even bij doet. Het is een integrale benadering van jouw kernactiviteiten. Je voert het dan ook door in al jouw bedrijfsprocessen. Je verwerkt het en ziet het terug in onder andere je inkoop, productie, marketing, verkoop, service en HR.

Omdat het zo veelomvattend is, doe je jouw mvo-aanpak geen recht aan door er slechts een pagina op jouw corporate website aan te wijden. Wil je echt maatschappelijk verantwoord ondernemen, dan moet je zó veel stappen nemen, dat je die niet toegelicht krijgt in een paar alinea’s. Een mvo-website is daarmee dé plek om jouw manier van duurzaam ondernemen onder de aandacht te brengen. Stakeholders en klanten zien hier ook meteen wat jij doet en dit wordt de aankomende jaren een heel belangrijk criterium in het aankoopproces.

Wat zegt de wet over mvo voor bedrijven?

We noemden het al eerder: een andere reden waarom je een website specifiek zou willen wijden aan je mvo-beleid is omdat grote bedrijven met ingang van 2024 verplicht zijn om aan de zogeheten CSRD-richtlijn te voldoen. In 2021 nam de Europese Unie een richtlijn aan – de Corporate Sustainability Reporting Directive – die bepaalt dat je een uitgebreide rapportage moet hebben over de sociale en milieutechnische impact van al jouw bedrijfsactiviteiten.

Concreet betekent dit dat je publiceert wat jouw duurzaamheidsstrategie is, welke doelstellingen daaraan verbonden zijn, wat het beleid en de maatregelen zijn om die doelstellingen te bereiken, en hoe je de voortgang monitort en rapporteert.

Deze verplichting geldt dit jaar al voor grote bedrijven; denk aan beursgenoteerde bedrijven en bedrijven die aan twee van deze criteria voldoen:

  • Een omzet van meer dan 40 miljoen euro per jaar
  • Een balanstotaal van meer dan 20 miljoen euro
  • Meer dan 250 medewerkers in dienst

Voor het beursgenoteerde midden- en kleinbedrijf gaat deze verplichting in met ingang van 2026. Voor niet-beursgenoteerde mkb’s wordt momenteel nog gekeken naar een lichtere CSRD-richtlijn die voor hen beter uitvoerbaar is.

Moet je voldoen aan de CSRD-richtlijn dan is het aan te raden om nú al voorbereidingen te treffen, zodat je een jaar voor de startdatum kan beginnen met het verzamelen van de nodige data en het inrichten van een geschikte omgeving waarin je al deze data monitort.

Hoe richt je een mvo-website in?

Een mvo-website is anders opgebouwd dan een standaard corporate website. Een mvo-website is zo ingericht en ontworpen dat gelijk duidelijk wordt wat de acties zijn die jouw bedrijf onderneemt om zo goed mogelijk rekening te houden met mens, milieu en maatschappij. Verzamelde data, zoals energie- en waterverbruik en CO2-uitstoot, wil je op een overzichtelijke en visueel aantrekkelijke manier presenteren. Je toont bezoekers dus direct de impact die je maakt.

MVO-website Life&Mobility

Voor onze klant Life & Mobility ontwikkelden wij niet alleen een corporate website, maar ook een mvo-website. Het oorspronkelijke plan was om hun mvo-beleid in een interactieve brochure te gieten, maar al snel kwam het besef dat een website een beter idee is; deze is namelijk makkelijker te updaten, is 24/7 toegankelijk en het biedt meer visuele mogelijkheden.

Als je de mvo-website van Life & Mobility bekijkt, zie je op de homepage diverse verhalen die het bewuste karakter van hun bedrijfsvoering ondersteunen, zie je in één oogopslag hoeveel bomen er zijn geplant ter compensatie van hun CO2-uitstoot, hoeveel CO2-footprint er is gereduceerd, hoeveel mensen er werken en wat de gemiddelde klanttevredenheid is.

Ook wordt op hun mvo-website duidelijk wat hun maatschappelijke visie is, kan je het jaarverslag inzien en zie je hoe Life & Mobility voldoet aan de Sustainable Development Goals (SDG’s), de door de VN opgestelde duurzame ontwikkelingsdoelstellingen.

Overtuigd van de meerwaarde van een mvo-website?

Als jij overtuigd bent van het hebben van een aparte website voor al jouw mvo-activiteiten en -resultaten, dan gaan wij graag voor jou aan de slag! Neem contact met ons op en we nemen graag met jou alle wensen door.

Dit blog is geschreven door
Henoch van Paesschen
Henoch