Ga naar de inhoud

Wet Digitale Toegankelijkheid: dit moet je weten

13 november 2023

In 2025 is het verplicht om jouw website of app digitaal toegankelijk te maken voor iedereen. Ieder bedrijf dat online producten of diensten aanbiedt, moet dan voldoen aan internationaal geldende richtlijnen voor toegankelijke online content. Wij vertellen je er meer over.

BAS 3302

Wat is digitale toegankelijkheid?

Digitale toegankelijkheid betekent dat iedereen – ongeacht de situatie – jouw website kan gebruiken. Dus ook mensen met een beperking. En daarbij bedoelen we niet alleen mensen met een visuele, auditieve of fysieke beperking, maar ook mensen die laaggeletterd zijn, dyslexie hebben of die in een bepaalde situatie tijdelijk beperkt zijn, bijvoorbeeld door een gebroken arm.

In Nederland geldt momenteel alleen een wettelijke verplichting omtrent digitale toegankelijkheid voor websites van (semi-)overheidsinstellingen. Eigenlijk best raar wanneer je hoort dat vier miljoen Nederlanders een lichamelijke of mentale beperking hebben en daardoor moeite hebben om een digitale dienst te gebruiken. In heel Europa zijn dat er zelfs 135 miljoen! Vandaar de komst van de European Accessibility Act, ook wel de Europese Toegankelijkheidswet genoemd. Maar wat houdt die wet nou eigenlijk in?

Digitale toegankelijkheid voor iedereen

De wet Digitale Toegankelijkheid heeft als doel om de toegankelijkheid van websites, webshops en apps te verbeteren voor mensen met een beperking. Op 28 juni 2025 moeten alle bedrijven die online producten en diensten aanbieden ervoor zorgen dat hun website, webshop of app voor iedereen digitaal toegankelijk is. Dus voor mensen met óf zonder beperking.

Op 28 juni 2025 moeten alle bedrijven die online producten en diensten aanbieden, ervoor zorgen dat hun website, webshop of app voor iedereen digitaal toegankelijk is.

De wet geldt voor alle e-commercebedrijven en webshops, dus ook voor die van jou. Onder e-commercebedrijven vallen namelijk:

  • Nieuwswebsites
  • Websites die producten en diensten verkopen
  • Platformen met advertenties
  • Websites die professionele diensten aanbieden (bijvoorbeeld makelaars, huisartspraktijken en advocaten)
  • Entertainment- en mediawebsites
  • Websites die telecommunicatiediensten verkopen

Voor al deze bedrijven geldt dat het online product- en dienstenaanbod duidelijk en toegankelijk moet zijn voor iedereen.

Richtlijnen WCAG

Er zijn richtlijnen opgesteld voor het toegankelijk maken van een website of app. Deze richtlijnen zijn vastgelegd in de WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). De wet Digitale Toegankelijkheid verplicht websites, webshops en apps om te voldoen aan WCAG niveau A en niveau AA.

De wet Digitale Toegankelijkheid verplicht websites, webshops en apps om te voldoen aan WCAG niveau A en niveau AA.

Deze richtlijnen leggen uit hoe webcontent toegankelijk kan worden gemaakt voor een zo breed mogelijk publiek. WCAG is gebaseerd op vier principes: waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust.

Waarneembaar
Iedereen moet alle content op jouw website kunnen waarnemen, bijvoorbeeld visueel of via audio. Staan er afbeeldingen op jouw website? Zorg er dan voor dat mensen die het beeld niet kunnen zien, horen wat er wordt afgebeeld. Bijvoorbeeld door het gebruik van voorleessoftware of door alternatieve teksten aan je afbeeldingen toe te voegen.

Bedienbaar 
Iedereen moet jouw website kunnen bedienen. Dus niet alleen met een muis, maar ook met stemcommando’s of met een toetsenbord.

Begrijpelijk
Iedereen moet de content op jouw website én de werking van jouw website kunnen begrijpen. Complexe termen en jargon wordt afgeraden. Is dit toch nodig? Gebruik dan een begrippenlijst.

Robuust 
Jouw website moet in verschillende software en omstandigheden goed functioneren. Bijvoorbeeld in verschillende browsers, of wanneer je site wordt weergegeven op een extra groot scherm.

WCAG: verschillende niveaus

De vier principes zijn weer onderverdeeld in dertien richtlijnen. Elk van deze richtlijnen is voorzien van succescriteria. De succescriteria zijn vervolgens weer ingedeeld in drie niveaus: niveau A, niveau AA en niveau AAA. Deze niveaus zijn ingedeeld op basis van de impact die ze hebben op het ontwerp of de visuele presentatie van de website. In totaal zijn er 78 succescriteria.

  1. Niveau A: Dit niveau omvat de basisrichtlijnen voor toegankelijkheid. De succescriteria binnen dit niveau zijn noodzakelijk om jouw website toegankelijk te maken voor een breder publiek.
  2. Niveau AA: Op dit niveau zijn er aanvullende stappen genomen om de toegankelijkheid te verbeteren. De succescriteria binnen dit niveau zijn wenselijk, omdat bepaalde groepen mensen jouw website anders niet kunnen gebruiken.
  3. Niveau AAA: Dit is het hoogste niveau van toegankelijkheid volgens WCAG. De succescriteria binnen dit niveau zijn optioneel, om het voor bepaalde groepen mensen nog makkelijker te maken om de content te gebruiken.

Hoe zorg je dat jouw website voldoet aan de wet?

Ook jouw website moet in 2025 voldoen aan de nieuwe richtlijnen. Dit lijkt nog ver weg, maar er is nog veel werk aan de (web)winkel. Jouw website digitaal toegankelijk maken is namelijk niet iets wat je even tussendoor doet. Daarom adviseren we je om er nu alvast mee aan de slag te gaan. En dat hoef je natuurlijk niet zelf te doen. Wij helpen jou hier graag bij.

Wij bekijken de huidige toegankelijkheid op jouw website en bepalen welke aanpassingen er doorgevoerd moeten worden om jouw website of app aan de wettelijke richtlijnen te laten voldoen. Hiervoor houden wij onze eigen WCAG-checklist als leidraad aan. Wij nemen het werk graag uit handen.

Wij bekijken de huidige toegankelijkheid op jouw website en bepalen welke aanpassingen er doorgevoerd moeten worden om jouw website of app aan de wettelijke richtlijnen te laten voldoen.

Maak je klaar voor 2025

Aan de slag met de digitale toegankelijkheid van je website? Als je nu begint, weet je zeker dat je op 28 juni 2025 voldoet aan de wet.

Heb je hier hulp bij nodig? Samen zorgen we ervoor dat jouw digitale aanwezigheid voldoet aan de hoogste normen en voor iedereen toegankelijk is. Simon en Sander vertellen je meer over de mogelijkheden voor jouw website. Neem contact met ons op.