Zo werken wij aan jouw digitale strategie
Bij BIG FAT Internet ontwikkelen we websites. Maar we kunnen jouw organisatie óók helpen bij het neerzetten en implementeren van een sterke digitale strategie. Want jouw bedrijfswebsite is immers geen doel, maar een middel. Een middel om jouw online strategie uit te kunnen voeren. Maar hoe bepalen we die? Onze online strateeg Bart legt het uit.
Bart begon in juli 2023 bij BIG FAT Internet. De functietitel die we in eerste instantie voor hem in gedachten hadden, was die van accountmanager, maar die wuifde Bart vriendelijk weg. “Mensen krijgen dan gelijk een verkeerde associatie. Die denken dat er weer iemand langskomt om van alles te verkopen, maar zo zit ik niet in elkaar.”
“Ik ben geen salesmanager, ik ben ook helemaal niet van de gladde verkooppraatjes. Ik zit liever met de klant om tafel om ze vooruit te helpen en om vóór hen en mét hen de beste oplossing te kiezen. Ik zie mezelf dan ook meer als sparringpartner om te kijken wat eruit te halen valt in plaats van dat ik een echte salesman ben.”
Met de klant nadenken op businessniveau
Gelukkig voor Bart was dat ook precies waar directeuren Jaap en Kevin naar op zoek waren. Iemand die meedenkt met de klant op businessniveau en niet iemand die de boer opgaat en projecten binnenhaalt. Bart stelt zich nu dan ook voor als de online strateeg van BIG FAT Internet. Én van Warempel, het andere label van Wij zijn WEB waarvoor Bart zowel intern als extern klanten verder helpt op het strategische vlak.
Bart: “Ik help bedrijven hun sales- en marketingactiviteiten naar online te brengen. Traditionele bedrijven werken vaak met salesmanagers die met een kladblokje en een telefoon in de hand de weg op gaan om ‘koud’ te verkopen. Ik ben van mening dat je helemaal niet koud langs de deur hoeft! Alleen bij warme contacten of bij mensen die wíllen dat je langskomt.”
Wij zetten je aan tafel bij de ideale klant
En juist bij die laatste groep, daar helpt BIG FAT Internet bedrijven mee. In samenwerking met online-marketingbureau Booosters bepalen we voor onze klanten hún ideale klant. We kijken naar het huidige klantportfolio en vragen van welke bestaande afnemer je er wel meer wil hebben en vooral waarom.
Dit hoeft lang niet altijd een kwestie van geld te zijn. Zo kan een afnemer met wie het al jarenlang prettig samenwerken is, die flexibel is en goed meedenkt een idealere klant zijn dan een die wellicht meer geld oplevert, maar wie bij het contact altijd stroef verloopt.
Strategie op één A4
Wij beloven vervolgens geen gouden bergen of bepaalde omzetdoelen, maar we beloven je wél dat we jou aan tafel zetten bij de ideale klant. En dat is natuurlijk niet één bedrijf, maar het kunnen er wel tientallen zijn die voldoen aan het gewenste profiel. Vervolgens zetten we de strategie van de klant letterlijk op één A4. We hebben dan ook bepaald wie de potentiële afnemers zijn en die gaan we online benaderen.
Bij dit traject is vooral Booosters aan zet, maar onze designers en de contentmarketeers van Warempel zijn hier ook bij betrokken. Niet alleen voor het creëren van banners en content op LinkedIn, maar ook voor de inrichting van (opnieuw) aangemaakte landingspagina’s op de bedrijfswebsite.
Strategische keuzes
Aan de hand van de opgestelde ambities, bepalen we gericht de marketingdoelstellingen en gaan we strategische keuzes maken. Een strategische keuze kan bijvoorbeeld zijn om het klantenbestand binnen een bepaald segment te vergroten door persona’s binnen het ideale klantprofiel gericht online te benaderen. “Op dit moment zijn we bezig met het strategietraject voor een grote klant. Het mooie is dat de leads al binnenkwamen nog voordat we officieel begonnen waren”, zegt Bart trots. “We hadden al wat organische content gemaakt en doordat de tooling en dashboards waren ingesteld konden we al zien welke bedrijven de website bezochten. Zo zagen we dat enkele interessante leads binnenkwamen op die organische content. Die we overigens al wél op basis van de strategie hadden geschreven!”
De klant moet er zelf ook in geloven
De manier waarop we bij BIG FAT Internet digitale strategie aanpakken, werkt alleen als de klant er zelf ook in gelooft. Er is dan ook een bepaalde mindset nodig én een bepaalde inrichting van de afdelingen. “Bij traditionele bedrijven zijn sales en marketing twee losse afdelingen. Ik snap dat niet. Als je bij de ideale klant aan tafel wil zitten, dan begint het altijd bij marketing en moet sales vervolgens het verhaal van marketing vertellen. Het is dus een nauwe wisselwerking tussen deze twee afdelingen”, zo licht hij toe.
“Ik zie bij veel bedrijven dat marketing een ondergeschoven kindje is. Soms zit er op die afdeling letterlijk één iemand achter een bureau die de hele dag posts schrijft. Nee, je moet samenwerken met het salesteam! Ze zijn allebei erg belangrijk. Als je met je marketing impact wil maken voor je business, dan moet je marketing en sales in één team zetten. Zo versterken ze elkaar en kom je vanzelf met die ideale klant om tafel te zitten, daar ben ik heilig van overtuigd.”
Gericht werken aan je online ambities?
Wil jij met je ideale klant om tafel zitten en wil je gericht werken aan het bereiken van je online ambities? Neem contact met ons op en Bart komt graag bij je langs voor een kennismaking!