LesLab
LesLab is een uitgeverij van lesmethodes voor LOB en Burgerschap voor vo en mbo. Niet zomaar lesmethodes, maar creatieve, prikkelende en out-of-the-box methodes, die zijn ontwikkeld met én voor docenten en leerlingen. Met deze lesmethodes bereidt LesLab leerlingen voor op een krachtige plek in de samenleving.
Zo’n sterk concept verdient een goed podium. Ook online. En laten wij daar nou nét de experts in zijn!
Twee websites worden één
LesLab beschikte over twee aparte websites over hun verschillende methodes, die zij graag wilden samenvoegen tot één complete website. Ook moest er meer aandacht komen voor de uitgeverij achter de methodes én was er de wens om een bestelmodule te integreren, zodat er direct een licentie aangeschaft kan worden. Daarnaast moest de website alle doelgroepen aanspreken: leerlingen, studenten, docenten, decanen, schooldirecteur en ouders.
Zo pakten wij het aan
Na meerdere gesprekken met Rogier van Essen en Stijn van Oers, uitgevers en ontwikkelaars bij LesLab, waren de wensen duidelijk en gingen wij aan de slag. Onze projectmanager Laureen zorgde voor een goede coördinatie van het project en zette de lijntjes uit binnen het team. We startten met het creëren van het design, waarin we de speelsheid van LesLab lieten terugkomen. Zo gebruikten we veel micro-animaties (subtiele animaties die bijvoorbeeld een stukje tekst, een icoon of een knop laten bewegen) en speelse elementen, natuurlijk in de herkenbare huisstijl van LesLab.
De bouw van de website verliep efficiënt, door regelmatige communicatie met de klant en korte lijnen. De website bestaat deels uit maatwerk en deels uit standaard contentrijen, waardoor we sneller meters konden maken. En door die contentrijen heeft LesLab vrijheid en flexibiliteit in de opmaak van pagina’s, waardoor zij voortaan kunnen spelen met de inhoud en van iedere pagina een feestje kunnen maken!
Samenwerking met Exapps en Warempel
De case van LesLab is een mooi voorbeeld van hoe onze drie labels elkaar versterken. Het ontwikkelen van de website an sich gebeurde namelijk door BIG FAT Internet, maar voor het inbouwen van een bestelmodule schakelden we de hulp in van onze collega’s van Exapps.
In de nieuwe website is op dit moment een eenvoudige bestelmodule geïntegreerd, waarop we in de toekomst gemakkelijk kunnen doorontwikkelen. De uiteindelijke wens van LesLab is namelijk om een uitgebreidere webshop te creëren. Gelukkig weten onze collega’s van Exapps daar wel raad mee.
Warempel is ingeschakeld om de webteksten te verzorgen. Er werd gestart met een zoekwoordenonderzoek, zodat de nieuwe teksten ook de juiste focus en trefwoorden bevatten voor de zoekmachines. Op basis van bestaande informatie, nieuwe input vanuit LesLab én de brainstorm die Warempel vooraf met de klant heeft gehad, kwamen de contentmarketeers tot creatieve en vernieuwende webteksten, die de lesmethodes goed weergeven en zowel docenten als decanen inspireren tot het aanschaffen van een licentie.
Uitdagingen
Maar, net als bij ieder ander project, bracht ook deze case de nodige uitdagingen met zich mee. Neem bijvoorbeeld het feit dat de informatie, de content en de functionaliteiten van twee websites moesten worden samengevoegd tot één website, zonder belangrijke elementen over te slaan. Ook was de bestelmogelijkheid een vereiste, maar lag de prioriteit bij de website en niet op het realiseren van een nieuwe webshop. En tot slot had de livegang van het project ook enige haast, omdat LesLab vóór het nieuwe schooljaar live wilde gaan.
‘Een feestje om dit samen op te zetten!’
Zoals uit eerdere projecten is gebleken, presteren wij uitstekend onder enige druk. Dus met z’n allen boksten wij het voor elkaar om de nieuwe website van LesLab snel én naar wens op te leveren. En daarin speelde ook de klant een belangrijke rol, door direct te reageren op vragen en beschikbaar te zijn voor input.
Het resultaat is een gave, moderne én dynamische website in de herkenbare stijl van LesLab, die niet alleen hun unieke lesmethodes een podium biedt, maar óók een gezicht geeft aan LesLab als uitgeverij.
En de klant? Die is maar wát blij. “Dank aan de bevlogen crew van BIG FAT Internet en Warempel! Het was een feestje om dit samen op te zetten”, aldus Stijn. Nou, daar doen we het voor!
Teamwork
Deze website is ontwikkeld door het team van BIG FAT Internet, maar zoals bij elke opdracht zijn er een aantal collega’s die wel heel nauw betrokken waren bij de ontwikkeling.